tirsdag 21. mai 2013

OPPGAVE: INNPAKNINGSPAPIR

I denne oppgaven skulle vi lage to innpakningspapir med mønster på Photoshop, som var satt sammen fra en rapport. Vi fikk ikke bestemme helt selv hvordan de skulle se ut, vi måtte lage et rolig mønster, et livlig og et lekent papir som var kjønnsnøytral. Siste del av oppgaven var å pakke inn en stor og en liten pakke med papirene, så presentabelt som mulig. Kompetansemålene for denne oppgaven var dokumentasjon og bruk av digital verktøy. 




Materiale
Photoshop
Illustrator
Papir
Skriver
Noe å pakke inn



Teknikk
Photoshop
Skrive ut papir
Pakke inn pakker




På det livlige gavepapiret valgte jeg å gå for et sirkus tema, det er verken veldig typisk jente eller gutt. Jeg ville også ha ganske spreke og morsomme farger når det skulle være barn, for man vil jo ikke gi bort en gave som ser kjedelig ut til en unge. 

Når man tenker på sirkus tenker man ofte på elefanter, så jeg begynte med å tegne en elefant på Photoshop. Først kopierte jeg et bilde fra Google, så tegnet jeg i et lag oppå bildet, da fikk jeg formen til en elefant. Når jeg jeg hadde fått formen og farget den i en rosa farge, bestemte jeg meg for å gjøre den enda litt mer barnslig. Derfor tegnet jeg på en bursdagshatt på hodet, og en ballong i snabelen. Jeg prøvde meg først mye fra med bare elefanten i et mønster, men jeg ble aldri helt fornøyd. Jeg skulle gjerne lagt ut alt jeg har prøvd fram, men alt forsvant når harddisken min ble ødelagt. 

Når jeg hadde prøvd ut litt av hvert, bestemte jeg meg for å lage et nytt dyr. Jeg tenkte at løve var et ganske kult dyr, både for gutter og jenter. Jeg gjorde det samme som når jeg tegnet elefanten og tegnet løven over et bilde av løven.

Helt til slutt laget jeg to forskjellige sirkler i Illustrator, de satte jeg sammen og plasserte de bak løven. Da fikk løven mer fokus. Jeg prøvde mange forskjellige fager på papiret, men kom fram til et veldig lekent og fargerikt uttrykk. 




 Rapporten










Mønster










Jeg synes det var veldig vanskelig å lage et livlig uttrykk på gavepapiret. Det var fort gjort at mønstrene kom på rekke, noe som skapte et mer rolig uttrykk. I den livlige rapporten valgte jeg å bare bruke sirkler jeg laget i Illustrator. Det gjorde jeg fordi jeg syntes det skapte et mer livlig uttrykk, spesielt når jeg valgte å ha de litt forskjellige i form og farge. Det var mye jobb med hvordan jeg skulle plassere de enkelte sirklene og hvordan farge de skulle ha. Jeg valgte å sette noen sammen, og de fleste i spreke farger som også var komplementær farger. At de er komplementære farger betyr at det er de motsatte fargene fra hverandre i fargesirkelen. 




 Rapporten









Mønster








Det siste papiret var det rolige. Jeg laget først et annet papir, men når jeg hadde skrevet det ut og var på vei til å levere det så jeg at sirklene lå på skrå. Når det ligger på skrått kan det fort se mer livlig ut enn det ville ha gjort om det lå vannrett eller loddrett. Derfor måtte jeg forte meg å endre det før jeg leverte, noe som førte til et veldig enkelt gavepapir. I denne har jeg også laget sirkler i Illustrator, som jeg satt sammen. Jeg syntes det ble litt mer med mønsteret enn om jeg bare skulle ha en sirkel alene. Jeg valgte også litt duse og lyse rosafarger så det ble veldig behagelig å se på. På dette mønsteret sørget jeg for at linjene ble liggende loddrett, for å ikke få det livlige uttrykket. 





Rapport










Mønster









Egenvurdering
Jeg ble veldig fornøyd med det første papiret, altså det lekne. Der syntes jeg fikk fram min veldig lekne side, altså at den reflekterte meg veldig godt. Om jeg hadde vært yngre tror jeg at jeg hadde syntes det var et kult innpaknignspapir. Det som var dumt med det bildet var at løven ikke ble i riktig pixler, som førte til at det ble et mer utydelig bilde enn de andre. 

Det livlige papiret synes jeg hellet ikke ble så verst. Jeg laget mye forskjellig, og fikk også fram flere forskjellige farger og kontraster. Jeg er også fornøyd med de store gule sirklene som jeg plasserte i hjørnene. De laget et uttrykk som er ganske annerledes, og som jeg syntes var veldig kult. 

Det rolige mønsteret er det jeg er minst fornøyd med, men det er ikke så rart når jeg tenker på hvor lite jeg rakk å gjøre med det. Men når det er sagt, er det ikke det verste jeg har laget i full fart. 




mandag 20. mai 2013

OPPGAVE: REKLAMEPLAKAT

I denne oppgaven fikk vi beskjed om å lage to reklameplakater av to produkter vi har laget tidligere i skoleåret. Kompetansemålene i denne oppgaven var å visualisere egne ideer, bruk av digitale verktøy, dokumentasjon og presentere egent produkt. Siden harddisken på pc'en min ble ødelagt ble alt jeg hadde på den borte. Derfor kan jeg dessverre bare vise dere det ferdige produktet.




Materialer
Phoptoshop
Produkter å reklamere
Paint



Teknikk
Photoshop
Paint
Tatt bilder




I starten var det veldig vanskelig å finne ut hvilke av produktene vi har laget som var de beste å lage reklame om.   Når man  hadde produktet var der ikke bare bare å finne ut hva man skulle fortelle, eller hvilket budskap man skulle vise. Derfor måtte jeg prøve meg litt fram med forskjellige produkter før jeg kom fram til at jeg skulle reklamere for "gaveproduksjon" som vi hadde i keramikken, og et I-pad cover jeg har strikka i produksjonstimene. 

I den første reklameplakaten valgte jeg å reklamerer for en utstilling med produktene jeg hadde laget i keramikken. Jeg valgte å reklamerer for en utstilling istedet for produktet for å gjøre litt annerledes enn det som var vanlig. I oppgaven var det obligatorisk og ha med tre forskjellige bilder av produktet, og en beskrivende tekst om produktet. Her har jeg valgt tre forskjellige bilder av tre forskjellige produkter for å vise litt av det som var med i utstillingen. Jeg valgte også å ha et stort bilde på venstre siden, og to små, med et stort bak for at det skulle bli likevekt på bildet. For å få en helhet og sammenheng på bildet valgte jeg også å lage en rad med hus nederst på kanten.  Den oppsummerer også veldig god hva utsilingen handler om. Den beskrivende teksten skrev jeg i det største bildet fordi det var der jeg syntes det kom fram best. Det var også grunnen til at jeg valgte å ha et bilde bak de to små, for da gjorde det opp for teksten jeg plasserte i det  store bilde på venstre siden. 













I den andre reklameplakaten valgte jeg som sagt å reklamere for et Ipad cover jeg strikket i produksjonstimen. Jeg valgte å reklamere for det, fordi det er blitt så inn med både et fint Ipad cover og Marius mønster. Denne var litt vanskeligere å lage, for det ble ofte for mye, som førte til at det ble så rotete på bildet. Det gjaldt spesielt med bildene, siden det måtte være tre her også, og det at den måtte ha en beskrivende tekst. Etter at jeg hadde samlet bildene sammen og gjort noen av de tydeligere enn andre, så det ikke ble en utydelig klump skrev jeg teksten som skulle få forbipasserende til å kjøpe produktet mitt. Ved å si at et produkt er populært er det lettere å tenke at man også skal ha der fordi det er inne i moten. Jeg fant også på et navn, så det skal bli enkelt å fortelle om det. "MÅ HA" er navnet på produktet mitt, et kort og godt navn som beskriver at det er noe man må ha. Jeg valgte å ha teksten i rød og blå farge, for da tok jeg igjen fargene fra coveret, pluss at fargen rød tiltrekker oppmerksomhet, noe som er viktig. Til slutt skrev jeg mange beskrivende ord som jeg valgte å ha bak bildene av cover-ene. Jeg valgte å ha de litt gjennomsiktig for at de ikke skulle ta alt av fokuset og sånn at det ikke ble så rotete.   











Egenvurdering
Jeg ble veldig fornøyd med reklameplakatene jeg laget. Jeg er veldig glad i enkle og ikke for sprakende og rotete reklameplakater, så det synes jeg at jeg fikk frem ganske godt. De er også litt annerledes, men også moderne. Det tok lang tid å klippe ut alle bildene og plassere bildene, så jeg er veldig fornøyd med at jeg tok meg tiden til å prike og studere. Bildene på det øverste bilde kunne jeg egentlig ha jobbet mer med å klippet ut mer nøye. Jeg synes også at jeg har gjort det jeg skulle, med tanke på kompetansemål.

søndag 5. mai 2013

GOTISK STILHISTORIE

Den gotiske stilhistorien var en periode som varte fra 1144-1500. Betegnelsen for "gotisk" ble først brukt i Italia, som forbant byggestilene med goterne som plyndret Roma på 400-tallet. I denne perioden var kirkearkitektur fortsatt i fokus. 

Kirkene i denne tiden skulle gjerne være veldig høye, noen ble tilogmed bygget så høyt at de gikk i grunne. For å løse dette problemet ble strebebuen utviklet og brukt. Strebebuer er en bue som leder trykket bort fra hvelvet, bort fra muren og over til en pilar. Noe som var annerledes i den gotiske stilen var at det heller skulle være spisse buer, istedet for runde. Det ser man spesielt på vinduene.





Her ser dere et bilde av strebuer










spisse buer








En annen veldig typisk trekk i de gotiske kirkene var store glassmaleri. Et eksempel på det er rosevinduet i Nidarosdomen, i Trondheim. Tanken ba glassmaleriene var å synliggjøre det guddommelig lys. Kirken skulle også synliggjøre "Det himmelske Jerusalem". Under ser dere et bilde av Rosevinduet i Nidarosdomen i Trondheim. Et veldig kjent glassmaleri.









Det var også vanlig med ribbekrysshvelv. Ribbekrysshvelv er en bueformet overdekning av et rom. Grunnen til at de brukte mye av  ribbekrysshvelv i kirkene på denne tiden var for å føret trykket fra et viss punkt så det ble mer stabilisert. De trengte dette fordi krysshvelvene ga større trykk i hjørnene.







Den mest sentrale kirken vi har i Norge er Nidarosdomen, som vi finner i Trondheim. Grunnen til at dette er en så kjent kirke, og også har vært et pilgrimsmål for hele Nord-Europa, er fordi den er Olav den Helliges gravkirke. Nidarosdomen ble først bygget i 1070, men har var i endringer i senmiddelalderen, blant annet flere branner. Man kan se at Nidarosdomen har både trekk fra romansk og gotisk arkitektur.




En gammel versjon av Nidarosdomen










Hvordan den ser ut i dag
















Former som man ser mye av i den gotiske dekoren er kløverformer. Det er både trefoil (trekløverform),  Øuatrefoil (firkløverform) og Cinøvefoil (femkløverform).















Arkitekturen kjennetegnes ved høye former, noe vi også kan se på hatte-og skomoten. Begge kjennetegnes med å være lange og spisse. Skoene kalles Snabelsko og lignet på snabler, mens hattene het Henin og kunne vær over en meter høy. Både menn og kvinner brukte snabelskoene, og jo lengre snabel du hadde, jo høyere status hadde du.



Henin







Snabelsko













Frisyremoten for menn varierte mellom skulderlengde og midtskill  og bolleklipp, som går ut på å sette en bolle på hodet og klippe rundt. Å gro skjegg var også en mote en periode, men det varte ikke så lenge før det var ute igjen. Kvinnene brukte som regel Henin, men hvis de ikke gjorde det var håret som regel satt opp , gjerne med fletter.




(bilder tatt fra google)


onsdag 1. mai 2013

ROMANSK STILHISTORIE

Tidsperioden som regnes som romansk stilhistorie oppstod på 1800-tallet. Betegnelsen for "romansk" ble brukt som en beskrivelse for den førgotiske bygningskunsten som var fra 1000-1100-tallet. På grunn av dårlige forhold politisk og økonomisk i Vest-Europa førte det til dårlige kår for kunsten.


Noen kjennetegn innen kirkearkitekturen i den romanske stilhistorien er blandt annet massive vegger og søyler, "rundbuestil" og lite dekor. At kirkene ble regnet som "Guds borg" er også en viktig del i denne perioden. Her ser dere noen bilder som viser hvordan kirkearkitekturen så ut. Dere kan se at det er mye runde buer over hus og tak, og massive vegger og søyler. Noe som man også ser går igjen på kirkene i denne perioden er små vinduer, som man ser spesielt på bilde nummer to. På det nederste bildet kan man også se at det er veldig lite dekor og bilder, noe som sagt var veldig vanlig. 






















   


Selv om det var lite dekor var kirkene ofte utsmykket med tympanonfelt. Tympanonfelt er et felt  over midtportalen, som inneholdt relieff. Dette startet først i Franskrike, hvor de begynte å utsmykke kirkene med skulpturer. Under ser dere et bilde av tympanonfeltet over en midtportal.







(bilder tatt fra google)


torsdag 4. april 2013

OPPGAVE: REDESIGN


I denne oppgaven fikk vi beskjed at vi skulle redesigne et gammelt antrekk. Å redseigne et klesplagg går ut på å gjøre et gammelt plagg om til et nytt. Dette har blitt en stor trend, noe som er bra så klesforbruket ikke blir høyere enn nødvendig. Når vi fikk denne oppgaven gledet jeg meg litt, fordi jeg synes det er morsomt å lage ting man kan bruke senere og se forskjellen på før og etter. Den siste delen av oppgaven var å sette sammen et antrekk og ta bilde og redigere det på photoshop. Kompetansemålene i denne oppgaven var å eksperimentere målrettet med tenkikker, form, farge, materialer og redskaper. Bruke relevante faguttrykk i samtale med kunder, brukere og kolleger. Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape et bestemt uttrykk/bestemte uttrykk i produkter.







Materialer
Gammelt produkt (svart enkel kjole)
Et gammelt stoff
Symaskin
Nål
Tråd
Kritt
Saks
Spretter
Gamle knapper
Måleband
Kamera




Metoder
Sy (for hånd og maskin)
Klippe
Sprette
Legge opp kjolen
Måle
Markere
Photoshop






Før bilder


















På bildene over ser dere bilder av hvordan kjolen så ut før jeg begynte å redesigne den. Jeg fikk denne kjolen av bestemor som var en gammel kjole hun ikke brukte lengre. Jeg syntes den var et bra utgangspunkt, for når det er en svart søppelsekk kjole kan man nesten gjøre hva som helst med den. Det er også morsomt å tenke at man kan gjøre om noe fra at den ikke blir brukt til at den blir brukt. 





Skisser











I skissene viser jeg hvordan jeg tenkte at jeg kunne sy inn kjolen og ha stoff sydd på hoftene. Jeg var også usikker på om jeg skulle bruke noen skulderputer fra en gammel jakke bestemor hadde, eller knapper. 

Jeg begynte med en gang og sy inn kjolen, siden jeg visste at det tok lang tid og jeg uansett måtte vente med å se hva jeg kunne gjøres videre når kjolen var helt ferdig.
Under ser dere bilder av når jeg brukte kritt for å markere hvor jeg skulle sy inn og festet fast stoffet så det ikke skulle skli. Man kan også se tråklinga jeg gjorde før jeg sydde og et bilde av når jeg sydde på symaskinen.

























På det første bildet ser dere at jeg har rakket opp den originale sømmen, for så å sy en ny søm. Jeg gjorde dette under armen for at den nye sømmen skulle bli finere. Jeg sydde en ny søm for å sy inn kjolen så den skulle sitte finere på meg. 

Under ser dere bilder fra da jeg skulle sy inn kjolen under armene og når jeg skulle sy opp kjolen til passe lengde. Jeg måtte først måle og markere hvor mye jeg skulle sy, for så å legge opp kjolen for hånd. Når jeg gjorde det for hånd syntes det ikke like mye på kjolen som det hadde gjort om jeg hadde brukt maskin.


























Her har jeg gjort utprøving av hvordan jeg skal ha «vingene» på kjolen og hvordan knappene på skuldrene skulle ligge. Det sto mellom å ha stoff helt rundt midjen, eller bare på hoftene. Jeg endte med å ha stoff bare på hoftene. Når det gjaldt knappene stod det mellom å ha de på rett linje for et ryddig uttrykk, eller sikk-sakk for et mer «rotete» uttrykk. Jeg endte med en rett linje, så kjolen fikk et enkelt og fint uttrykk. Knappene er tatt fra en gammel jakke jeg hadde med meg, og «vingene» er fra en kjole som lå på skolen.




Utprøving

























Når jeg var ferdig med å sy inn og opp kjolen begynte jeg med vingene og knappene (har ikke bilde av denne prosessen). Jeg klippet først ut lapper dobbelt så store som jeg ville ha vingene og brettet de på vranga, for så å sy dem. Jeg unngikk et lite hull som jeg kunne vrenge tøybiten tilbake. Når den var vrengt tilbake sydde jeg for hånd. Så sydde jeg vingene for hånd, for at det skulle se bedre ut enn med symaskin. Jeg sydde helt til slutt knappene på skuldrene.


Den siste delen av oppgaven var å sette produktet inn i et antrekk og ta bilde av det, for så å redigere det på photoshop. Jeg og Hege tok mange forksjellige bilder, så vi hadde mye å velge mellom. Vi gikk rundt om kring i topp etasjen på skolen og fant mange fine plasser å ta bilder. Her er noen av bildene som ble tatt (ikke redigert);























Bilde jeg valgte










Jeg valgte å bruke dette bilde, fordi kjolen er såpass klassisk i designet at å ha et klassisk bilde passet bra. Med den gamle stolen fikk den et enda mer klassisk uttrykk. Kjolen fikk også mye mer oppmerksomhet når jeg hadde et bildet der ansiktet mitt ikke syntes. Da var det ikke ansiktsuttrykket mitt som kom i fokus. Når jeg redigerte bildet i photoshop fremhevet jeg kjolen og skoene ved å gjøre de svartere. Da kom de mer fram enn før, noe som er bra når det er dette som skal være i fokus. Jeg redigerte også bort kirketårnet og gjorde himmelen og bakgrunnen svakere. 


Egenvurdering
Jeg ble veldig fornøyd med resultatet av kjolen, og selv om vingene ikke ble helt som jeg først tenkte og jeg ikke rakk å lage to vinger på hver siden. Jeg kan absolutt se meg selv bruke denne kjolen i privatlivet. Jeg har jobbet mye og nøye med denne oppgaven, og det er jeg veldig glad for, det har lønt seg!





(vet ikke hva som skjedde med teksten, men jeg klarte ikke å forandre på det)


onsdag 27. februar 2013

BYSANTINSK STILHISTORIE


Den bysantinske tidsperioden er en av tre perioder i middelalderen. Denne perioden regnes som en mørk og trist periode, noe som kan skyldes mye sykdom fra blant annet svartedauden.  Det er veldig vanskelig å si eksakt når den bysantinske perioden begynte, men man regner som regel at den varte fra ca. år 300 til 1400.

I middelalderen var kristendommen veldig utbredt og dermed var så klart kirken veldig viktig. Hagia Sofia eller også kaldt «Den hellige visdoms kirke» ligger i Istanbul og regnes som kristenhetens største kirke helt til tyrkerne tok byen i 1453.  I 1453 ble den gjort om til moské og senere et museum.
Hagia Sofia




 De fleste kirkene på denne tiden var ofte rikt utsmykket med mye mosaikk, i likhet med Hagia Sofia. Mosaikken var glassteiner tilsatt farge, også mye gull og natursteiner. De fleste bildene i kirken var av mosaikk. Mosaikk er små biter av stein, glass eller lignende i forskjellige farger som er satt sammen til et bilde. Kirken var også utsmykket med ikoner. Et ikon er et religiøst maleri, ofte malt på tre og brukes ofte under bønn og meditasjon. På ikonene er det ofte avbildet kristne motiver av for eksempel Jesus Kristus, Guds mor og andre helgener og hendelser fra bibelen. Noe som gjenkjenner helgenene er glorier. Gloreriene er en sirkel eller krans som ligger over hodet og symboliserer guddommelig lys



 Mosaikk





Glorie










Ikon




Klærne i den bysantinske tidsperioden var som oftest kjortelaktige plagg med ermer og tunikaer for både menn og kvinner. De dekket den også med en kappe som også kunne være utsmykket med forskjellige perler og edelstener. Yndlingsfargen var purpurfargen som de fikk fra purpursneglen. Hodeplagg var også en viktig del av plagget. Kroner, slør og hatter var mye brukt av kvinner når de skulle skjule håret. Smykkene var gjerne av gull, perler og edelstener.

I denne tidsperioden var det ikke i bruk så mye møbler, men hvis de hadde var møblene rikt dekorert. Man kan nesten sammenligne dekorasjonen med utskjæringer som kriken har.



(bilder tatt fra google)

onsdag 19. desember 2012

OPPGAVE: HODE/BYSTE DEL 2

Dette innlegget her skal jeg skrive om hvordan resultatet til bysten ble etter jeg hadde brent den. Om du lurer på hvordan den var før jeg brente den kan du lese det i et innlegg lengre ned.




Materialer
Kobberoksid
Pensel
Ovn
Svamp med vann
 
Metoder
Brenning
Male
Fjerne kobberoksid
 
 


Etter at bysten var brent bestemte jeg meg for å få fram detaljene bedre ved å male den med kobberksid, for å så fjerne den med en våt svamp. Når man bruker kobberoksid blir det nesten å se ut som noe er skittent fordi fargen er svart. Kobberosiden setter seg også spesielt der det går innover i keramikkarbeidet og man tar bort det man ikke vil at skal være der med den våte svampen.

Når jeg hadde fått det uttrykket jeg ville i bysten brente jeg den atter en gang. Denne gangen var det så kobberoksiden skulle sitte. Her er resultatet etter jeg hadde brent den for siste gangen.





 
 
 





 
 
 
 

 
 
 

 
 
Egenvurdering
Personlig synes jeg at bysten min ble veldig skummel, men uttrykket og historien jeg ville ha fram kom veldig godt fram når den var skummel. Jeg har laget meg en historie om at hun er en ballettdanser med spiseforstyrrelser (som er veldig vanlig hos dansere). Hun er veldig inspirert av filmen "Black swan" som er en ganske skummel film og handler om akkurat dette. De som har sett filmen håper jeg ser hva jeg tenkte på.