torsdag 4. april 2013

OPPGAVE: REDESIGN


I denne oppgaven fikk vi beskjed at vi skulle redesigne et gammelt antrekk. Å redseigne et klesplagg går ut på å gjøre et gammelt plagg om til et nytt. Dette har blitt en stor trend, noe som er bra så klesforbruket ikke blir høyere enn nødvendig. Når vi fikk denne oppgaven gledet jeg meg litt, fordi jeg synes det er morsomt å lage ting man kan bruke senere og se forskjellen på før og etter. Den siste delen av oppgaven var å sette sammen et antrekk og ta bilde og redigere det på photoshop. Kompetansemålene i denne oppgaven var å eksperimentere målrettet med tenkikker, form, farge, materialer og redskaper. Bruke relevante faguttrykk i samtale med kunder, brukere og kolleger. Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape et bestemt uttrykk/bestemte uttrykk i produkter.







Materialer
Gammelt produkt (svart enkel kjole)
Et gammelt stoff
Symaskin
Nål
Tråd
Kritt
Saks
Spretter
Gamle knapper
Måleband
Kamera




Metoder
Sy (for hånd og maskin)
Klippe
Sprette
Legge opp kjolen
Måle
Markere
Photoshop






Før bilder


















På bildene over ser dere bilder av hvordan kjolen så ut før jeg begynte å redesigne den. Jeg fikk denne kjolen av bestemor som var en gammel kjole hun ikke brukte lengre. Jeg syntes den var et bra utgangspunkt, for når det er en svart søppelsekk kjole kan man nesten gjøre hva som helst med den. Det er også morsomt å tenke at man kan gjøre om noe fra at den ikke blir brukt til at den blir brukt. 





Skisser











I skissene viser jeg hvordan jeg tenkte at jeg kunne sy inn kjolen og ha stoff sydd på hoftene. Jeg var også usikker på om jeg skulle bruke noen skulderputer fra en gammel jakke bestemor hadde, eller knapper. 

Jeg begynte med en gang og sy inn kjolen, siden jeg visste at det tok lang tid og jeg uansett måtte vente med å se hva jeg kunne gjøres videre når kjolen var helt ferdig.
Under ser dere bilder av når jeg brukte kritt for å markere hvor jeg skulle sy inn og festet fast stoffet så det ikke skulle skli. Man kan også se tråklinga jeg gjorde før jeg sydde og et bilde av når jeg sydde på symaskinen.

























På det første bildet ser dere at jeg har rakket opp den originale sømmen, for så å sy en ny søm. Jeg gjorde dette under armen for at den nye sømmen skulle bli finere. Jeg sydde en ny søm for å sy inn kjolen så den skulle sitte finere på meg. 

Under ser dere bilder fra da jeg skulle sy inn kjolen under armene og når jeg skulle sy opp kjolen til passe lengde. Jeg måtte først måle og markere hvor mye jeg skulle sy, for så å legge opp kjolen for hånd. Når jeg gjorde det for hånd syntes det ikke like mye på kjolen som det hadde gjort om jeg hadde brukt maskin.


























Her har jeg gjort utprøving av hvordan jeg skal ha «vingene» på kjolen og hvordan knappene på skuldrene skulle ligge. Det sto mellom å ha stoff helt rundt midjen, eller bare på hoftene. Jeg endte med å ha stoff bare på hoftene. Når det gjaldt knappene stod det mellom å ha de på rett linje for et ryddig uttrykk, eller sikk-sakk for et mer «rotete» uttrykk. Jeg endte med en rett linje, så kjolen fikk et enkelt og fint uttrykk. Knappene er tatt fra en gammel jakke jeg hadde med meg, og «vingene» er fra en kjole som lå på skolen.




Utprøving

























Når jeg var ferdig med å sy inn og opp kjolen begynte jeg med vingene og knappene (har ikke bilde av denne prosessen). Jeg klippet først ut lapper dobbelt så store som jeg ville ha vingene og brettet de på vranga, for så å sy dem. Jeg unngikk et lite hull som jeg kunne vrenge tøybiten tilbake. Når den var vrengt tilbake sydde jeg for hånd. Så sydde jeg vingene for hånd, for at det skulle se bedre ut enn med symaskin. Jeg sydde helt til slutt knappene på skuldrene.


Den siste delen av oppgaven var å sette produktet inn i et antrekk og ta bilde av det, for så å redigere det på photoshop. Jeg og Hege tok mange forksjellige bilder, så vi hadde mye å velge mellom. Vi gikk rundt om kring i topp etasjen på skolen og fant mange fine plasser å ta bilder. Her er noen av bildene som ble tatt (ikke redigert);























Bilde jeg valgte










Jeg valgte å bruke dette bilde, fordi kjolen er såpass klassisk i designet at å ha et klassisk bilde passet bra. Med den gamle stolen fikk den et enda mer klassisk uttrykk. Kjolen fikk også mye mer oppmerksomhet når jeg hadde et bildet der ansiktet mitt ikke syntes. Da var det ikke ansiktsuttrykket mitt som kom i fokus. Når jeg redigerte bildet i photoshop fremhevet jeg kjolen og skoene ved å gjøre de svartere. Da kom de mer fram enn før, noe som er bra når det er dette som skal være i fokus. Jeg redigerte også bort kirketårnet og gjorde himmelen og bakgrunnen svakere. 


Egenvurdering
Jeg ble veldig fornøyd med resultatet av kjolen, og selv om vingene ikke ble helt som jeg først tenkte og jeg ikke rakk å lage to vinger på hver siden. Jeg kan absolutt se meg selv bruke denne kjolen i privatlivet. Jeg har jobbet mye og nøye med denne oppgaven, og det er jeg veldig glad for, det har lønt seg!





(vet ikke hva som skjedde med teksten, men jeg klarte ikke å forandre på det)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar