mandag 20. mai 2013

OPPGAVE: REKLAMEPLAKAT

I denne oppgaven fikk vi beskjed om å lage to reklameplakater av to produkter vi har laget tidligere i skoleåret. Kompetansemålene i denne oppgaven var å visualisere egne ideer, bruk av digitale verktøy, dokumentasjon og presentere egent produkt. Siden harddisken på pc'en min ble ødelagt ble alt jeg hadde på den borte. Derfor kan jeg dessverre bare vise dere det ferdige produktet.




Materialer
Phoptoshop
Produkter å reklamere
Paint



Teknikk
Photoshop
Paint
Tatt bilder




I starten var det veldig vanskelig å finne ut hvilke av produktene vi har laget som var de beste å lage reklame om.   Når man  hadde produktet var der ikke bare bare å finne ut hva man skulle fortelle, eller hvilket budskap man skulle vise. Derfor måtte jeg prøve meg litt fram med forskjellige produkter før jeg kom fram til at jeg skulle reklamere for "gaveproduksjon" som vi hadde i keramikken, og et I-pad cover jeg har strikka i produksjonstimene. 

I den første reklameplakaten valgte jeg å reklamerer for en utstilling med produktene jeg hadde laget i keramikken. Jeg valgte å reklamerer for en utstilling istedet for produktet for å gjøre litt annerledes enn det som var vanlig. I oppgaven var det obligatorisk og ha med tre forskjellige bilder av produktet, og en beskrivende tekst om produktet. Her har jeg valgt tre forskjellige bilder av tre forskjellige produkter for å vise litt av det som var med i utstillingen. Jeg valgte også å ha et stort bilde på venstre siden, og to små, med et stort bak for at det skulle bli likevekt på bildet. For å få en helhet og sammenheng på bildet valgte jeg også å lage en rad med hus nederst på kanten.  Den oppsummerer også veldig god hva utsilingen handler om. Den beskrivende teksten skrev jeg i det største bildet fordi det var der jeg syntes det kom fram best. Det var også grunnen til at jeg valgte å ha et bilde bak de to små, for da gjorde det opp for teksten jeg plasserte i det  store bilde på venstre siden. 













I den andre reklameplakaten valgte jeg som sagt å reklamere for et Ipad cover jeg strikket i produksjonstimen. Jeg valgte å reklamere for det, fordi det er blitt så inn med både et fint Ipad cover og Marius mønster. Denne var litt vanskeligere å lage, for det ble ofte for mye, som førte til at det ble så rotete på bildet. Det gjaldt spesielt med bildene, siden det måtte være tre her også, og det at den måtte ha en beskrivende tekst. Etter at jeg hadde samlet bildene sammen og gjort noen av de tydeligere enn andre, så det ikke ble en utydelig klump skrev jeg teksten som skulle få forbipasserende til å kjøpe produktet mitt. Ved å si at et produkt er populært er det lettere å tenke at man også skal ha der fordi det er inne i moten. Jeg fant også på et navn, så det skal bli enkelt å fortelle om det. "MÅ HA" er navnet på produktet mitt, et kort og godt navn som beskriver at det er noe man må ha. Jeg valgte å ha teksten i rød og blå farge, for da tok jeg igjen fargene fra coveret, pluss at fargen rød tiltrekker oppmerksomhet, noe som er viktig. Til slutt skrev jeg mange beskrivende ord som jeg valgte å ha bak bildene av cover-ene. Jeg valgte å ha de litt gjennomsiktig for at de ikke skulle ta alt av fokuset og sånn at det ikke ble så rotete.   











Egenvurdering
Jeg ble veldig fornøyd med reklameplakatene jeg laget. Jeg er veldig glad i enkle og ikke for sprakende og rotete reklameplakater, så det synes jeg at jeg fikk frem ganske godt. De er også litt annerledes, men også moderne. Det tok lang tid å klippe ut alle bildene og plassere bildene, så jeg er veldig fornøyd med at jeg tok meg tiden til å prike og studere. Bildene på det øverste bilde kunne jeg egentlig ha jobbet mer med å klippet ut mer nøye. Jeg synes også at jeg har gjort det jeg skulle, med tanke på kompetansemål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar