tirsdag 21. mai 2013

OPPGAVE: INNPAKNINGSPAPIR

I denne oppgaven skulle vi lage to innpakningspapir med mønster på Photoshop, som var satt sammen fra en rapport. Vi fikk ikke bestemme helt selv hvordan de skulle se ut, vi måtte lage et rolig mønster, et livlig og et lekent papir som var kjønnsnøytral. Siste del av oppgaven var å pakke inn en stor og en liten pakke med papirene, så presentabelt som mulig. Kompetansemålene for denne oppgaven var dokumentasjon og bruk av digital verktøy. 




Materiale
Photoshop
Illustrator
Papir
Skriver
Noe å pakke inn



Teknikk
Photoshop
Skrive ut papir
Pakke inn pakker




På det livlige gavepapiret valgte jeg å gå for et sirkus tema, det er verken veldig typisk jente eller gutt. Jeg ville også ha ganske spreke og morsomme farger når det skulle være barn, for man vil jo ikke gi bort en gave som ser kjedelig ut til en unge. 

Når man tenker på sirkus tenker man ofte på elefanter, så jeg begynte med å tegne en elefant på Photoshop. Først kopierte jeg et bilde fra Google, så tegnet jeg i et lag oppå bildet, da fikk jeg formen til en elefant. Når jeg jeg hadde fått formen og farget den i en rosa farge, bestemte jeg meg for å gjøre den enda litt mer barnslig. Derfor tegnet jeg på en bursdagshatt på hodet, og en ballong i snabelen. Jeg prøvde meg først mye fra med bare elefanten i et mønster, men jeg ble aldri helt fornøyd. Jeg skulle gjerne lagt ut alt jeg har prøvd fram, men alt forsvant når harddisken min ble ødelagt. 

Når jeg hadde prøvd ut litt av hvert, bestemte jeg meg for å lage et nytt dyr. Jeg tenkte at løve var et ganske kult dyr, både for gutter og jenter. Jeg gjorde det samme som når jeg tegnet elefanten og tegnet løven over et bilde av løven.

Helt til slutt laget jeg to forskjellige sirkler i Illustrator, de satte jeg sammen og plasserte de bak løven. Da fikk løven mer fokus. Jeg prøvde mange forskjellige fager på papiret, men kom fram til et veldig lekent og fargerikt uttrykk. 




 Rapporten










Mønster










Jeg synes det var veldig vanskelig å lage et livlig uttrykk på gavepapiret. Det var fort gjort at mønstrene kom på rekke, noe som skapte et mer rolig uttrykk. I den livlige rapporten valgte jeg å bare bruke sirkler jeg laget i Illustrator. Det gjorde jeg fordi jeg syntes det skapte et mer livlig uttrykk, spesielt når jeg valgte å ha de litt forskjellige i form og farge. Det var mye jobb med hvordan jeg skulle plassere de enkelte sirklene og hvordan farge de skulle ha. Jeg valgte å sette noen sammen, og de fleste i spreke farger som også var komplementær farger. At de er komplementære farger betyr at det er de motsatte fargene fra hverandre i fargesirkelen. 




 Rapporten









Mønster








Det siste papiret var det rolige. Jeg laget først et annet papir, men når jeg hadde skrevet det ut og var på vei til å levere det så jeg at sirklene lå på skrå. Når det ligger på skrått kan det fort se mer livlig ut enn det ville ha gjort om det lå vannrett eller loddrett. Derfor måtte jeg forte meg å endre det før jeg leverte, noe som førte til et veldig enkelt gavepapir. I denne har jeg også laget sirkler i Illustrator, som jeg satt sammen. Jeg syntes det ble litt mer med mønsteret enn om jeg bare skulle ha en sirkel alene. Jeg valgte også litt duse og lyse rosafarger så det ble veldig behagelig å se på. På dette mønsteret sørget jeg for at linjene ble liggende loddrett, for å ikke få det livlige uttrykket. 





Rapport










Mønster









Egenvurdering
Jeg ble veldig fornøyd med det første papiret, altså det lekne. Der syntes jeg fikk fram min veldig lekne side, altså at den reflekterte meg veldig godt. Om jeg hadde vært yngre tror jeg at jeg hadde syntes det var et kult innpaknignspapir. Det som var dumt med det bildet var at løven ikke ble i riktig pixler, som førte til at det ble et mer utydelig bilde enn de andre. 

Det livlige papiret synes jeg hellet ikke ble så verst. Jeg laget mye forskjellig, og fikk også fram flere forskjellige farger og kontraster. Jeg er også fornøyd med de store gule sirklene som jeg plasserte i hjørnene. De laget et uttrykk som er ganske annerledes, og som jeg syntes var veldig kult. 

Det rolige mønsteret er det jeg er minst fornøyd med, men det er ikke så rart når jeg tenker på hvor lite jeg rakk å gjøre med det. Men når det er sagt, er det ikke det verste jeg har laget i full fart. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar