tirsdag 21. mai 2013

OPPGAVE: ORD SOM BETYR NOE

Denne oppgaven var litt annerledes enn de vi har hatt tidligere i keramikken. Dette var en tverrfaglig oppgave med norskfaget, som gikk ut på at vi skulle lage en fortelling, dikt eller en annen sjanger som vi fikk velge selv. Vi måtte begynne hele prosjektet med å velge oss tre ord som betyr noe for oss. Når det var gjort måtte vi som sagt velge oss en sjanger. Kompetansemålene i denne oppgaven var å konkretisere og begrunne egen ide, egen produkt i forhold til materielle og tidsmessige rammer. Noen av disse målene gjorde vi i en innlevering vi skrev til keramikken.




Materialer
Crank-leire
Kobberoksyd
Pinne
Gaffel
Ovn
Treplate
Pensel
Svamp




Metoder
Forming
Male
Fjerne kobberoskyd
Tørke
Brenne





I ord som betyr noe valgte jeg å lage et dikt som inneholdt ordene smukke, fisk og humør. Dette er ordene mine som betyr noe for meg. Diktet heter «Norges lover» og inneholder typisk norske ordtak. Jeg har brukt for eksempel «ut på tur, aldri sur». Ordtakene som jeg brukte når jeg skulle inkludere ordene var «godt humør, hva enn du gjør», «frisk som en fisk» og «alt kler den smukke». Jeg valgte å bruke ordet humør, fordi jeg hører hele tiden at folk sier jeg har så godt humør og er glad hele tiden. Det er en viktig del av meg og være glad og positiv, fordi jeg synes livet blir så kjedelig ellers. Ordet smukke har jeg valgt å bruke rett og slett fordi jeg synes det er et morsomt ord, og selve ordtaket er noe jeg har brukt hele livet. Jeg valgte å bruke ordet fisk, fordi fisk er noe jeg er vokst opp med. Jeg valgte det også fordi bestefar som er fra Finnmark og klager på at vi kaller det fisk, når det egentlig heter fesk.

Siden jeg har Norge som tema i dette diktet tenkte jeg å lage noe som er veldig typisk norsk, nemlig et fjell. Jeg var også innom tanken på blant annet typisk Norsk hjem, ostehøvel og ski som elementer som representerer Norge. For å blande diktet jeg har skrevet inn i produktet, så man lett kan se at det hører sammen skrev jeg noen av ordtakene på bunden og rundt fjellet. Jeg skrev også «Den gylne regel» med store bokstaver på framsiden av fjellet, fordi hele diktet konkluderes med den. På framsiden har jeg også laget to steinplater, som skal symbolisere «de ti bud» som gud ga oss mennesker. De handler om leveregler for oss menneske, noe som diktet mitt også gjør.

 Jeg begynte med å hente meg en treplate, som jeg skulle bruke som underlag. Så hentet jeg en klump med crank-leire og begynte å forme den som et fjell. Jeg valgte å bruke crank-leire fordi den er litt grovere, noe som fjell også er. Derfor tenkte jeg at det passet bedre enn kvitleire, som er mye finere enn crank-leira.

 Det var veldig vanskelig å få det til å se ut som et fjell, så jeg bestemte meg for å lage to fjell som satt sammen. Etter lang tid med mye forming ble det seende litt ut som et fjell, men jeg var ikke helt fornøyd. Da laget jeg litt merker og gjorde fjellet mer livlig. Jeg brukte også en grov svamp til å lage den grove følelsen av et fjell. Et fjell er jo ikke helt flatt i overflaten, men har gjerne en grov overflate.

Når jeg var fornøyd med formen og overflaten begynte jeg å skrive rundt enden på fjellet. Der skrev jeg blant annet «godt humør hva enn du gjør», «alt kler den smukke» og «frisk som en fisk». Disse setningene inneholder også ordene som jeg valgte til ord som betyr noe, i diktet. For å legge på flere detaljer laget jeg en grotte og de steintavlene jeg har skrevet om tidligere, som symboliserer «De ti bud».

Når jeg var ferdig med å forme skulpturen måtte jeg hule den ut. Hvis ikke jeg gjorde det hadde skulpturen tatt lang tid å tørke, og mest sannsynlig sprekke. Når man huler ut skulpturer må man passe på at det er like tykt rundt hele kanten, ellers er den enda større sjanse for at den sprekker og ødelegges. Når jeg hadde gjort det var den klar til å tørkes og etter hvert brennes.
































Når skulpturen var ferdig brent, malte jeg på kobberoksyd. Grunnen til at jeg valgte å bruke kobberoksyd er fordi man ser detaljene mye bedre, også skrifta. Jeg synes også at det blir finere effekt som minner meg mere om et fjell, enn det hadde gjort hvis jeg hadde brukt et annet materiale.






























(Jeg rakk ikke å bli ferdig før jeg måtte lever bloggen, så jeg har ikke noen bilder av det endelige resultatet)




Egenvurdering
Jeg er selv veldig fornøyd med produktet jeg laget. Det tok lang tid og lage, og det var vanskelig å få det til å se ut som et fjell, men til slutt ble det ganske realistisk. Jeg synes det også passer fint inn til diktet, og jeg får hvert fall en følelse av Norge når jeg ser den. Det jeg ville ha endret på om jeg ser tilbake er kanten på fjellet. Siden jeg hulet ut fjellet på slutten ble det en liten sving på kanten. Hvis jeg hadde sett det da, hadde jeg presset den litt ned, så den hadde rørt bakken.

Jeg synes også at jeg har vert flink til å forholde meg til tidsrammen. Det ble verken for lite, eller for mye tid. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar