onsdag 22. mai 2013

OPPGAVE: KOLLASJER MED TEMA FRA STILHISTORIE

I denne Photoshop oppgaven skulle vi lage to kollasjer. Den ene måtte ha tema rennesansen, mens den andre fikk vi velge mellom rokokko og barokken. Vi måtte ha med minst seks bilder/utklipp fra stilhistorien vi hadde valgt i kollasjen. Før vi begynte med oppgaven gikk læreren igjennom stilhistoriene høyt i timen. Kompetansemålene i denne oppgaven var dokumentasjon, bruk av digitale verktøy og kultur og håndtverkshistorie. 




Materialer
Photoshop
Bilder fra Google




Metoder
Photoshop





Den første kollasjen jeg laget var rennesansen. Jeg valgte den først fordi det var den vi måtte lage, og også var den første som vi gikk gjennom på skolen. Når man vet litt om stilhistorien er det lettere å jobbe med det. 

Det var vanskelig å vite til å begynne med hvordan man skulle lage kollasjen, så jeg valgte å begynne med å same masse bilder fra stilhistorien. Når jeg hadde gjort det plasserte jeg en bygning fra rennesansen og klippet ut bilder fra andre bilder fra rennesansen. Det var det som tok lengst tid i denne oppgaven. Under ser dere et eksempel fra "Venus fødsel" som jeg valgte å ha med i kollasjen. Her kan dere også se alt jeg klippet ut. Det som er vanskelig med å klippe ut et bilde på pc, er at man må være nøye og presis så det ikke kommer med noe man ikke vil ha med. 













I denne kollasjen valgte jeg også å prøve å lage en liten historie ut av alle bildene som var satt sammen. I midten ser dere et bilde av et par. De er fra et utklipp fra en tysk bilde som visualiserer et bryllup, derfor valgte jeg å lage denne kollasjen til et nytt bryllup. Alle som står rundt er gjester som kommer for å se på, til og med gud, jesus og dronningen på den tiden kommer for å se på. 













I det andre bilde valgte jeg å lage en kollasj fra rokokko. Her gjorde jeg også det samme som når jeg laget kollasj fra rennesansen og samlet masse bilder fra rokokko før jeg laget bildet. I denne kollasjen gikk jeg også for å lage en liten historie i bildet. Her ser dere fire kvinner, som har eller er i et selskap. De er gjerne litt rikere enn andre vanlige mennesker, siden de har råen til så fine klær og kake, til og med kjæledyr.  Man kan se at de et litt flørtete, noe som var vanlig på denne tiden. 

Det vanskeligste å klippe ut på dette bildet var helt klart bordet. Det var et bord med mange små detaljer, og siden det var flere negative rom i det ble det ekstra vanskelig. Ellers var det veldig vanskelig å finne hunder som passet til å stå på bordet og spise kake.














Egenvurdering
Jeg synes helt ærlig at dette ikke var så veldig morsom oppgave, siden den var så ensformig og det meste man gjorde var å klippe ut bilder på Photoshop. Med andre ord synes jeg det gjorde å lage litt historier bak var litt kult. Noe annet jeg ble veldig fornøyd med var sånne små detaljer som klaffet veldig bra, som for eksempel den største hunden på kollasjen fra Rokokko som spiser kake. Hvis man ser litt nøyere kan man se at den står på en skygge. Den skyggen sto der fra før av, å før jeg la merke til den hadde jeg allerede plassert hunden  så den passet perfekt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar