mandag 10. desember 2012

OPPGAVE: VISUELL FRAMSTILLING AV ORDTAK (photoshop)

I denne oppgaven skulle vi laget en visuell framstilling av et ordtak på Photoshop. Vi kunne selv bestemme hvilket ordtak vi skulle bruke og hvordan vi skulle forestille det. Det vi måtte passe på var at det var en helhet, balanse og sammenheng mellom tekst og bilde. Vi måtte også passe på å være originale.

Denne oppgaven så jeg på som litt vanskelig, med tanke på at jeg aldri har prøvd meg på Photoshop før. Det å lage et bilde og et ordtak som skulle være original var også en vanskelig ting, hvertfall på starten! Jeg begynte oppgaven med å prøve meg ut med forkskjellige metoder på Photoshop. Når jeg hadde fått litt hjelp og lært meg grunnstegene prøvde jeg meg på å ulike bilde forslag. Jeg brukte ganske lang tid på et bilder, der jeg hadde en bord på sidene og et hjerte i midten. Jeg hadde også skrevet "You are never alone whit someone in your haert". Etter å ha brukt ganske lang tid på denne fant jeg ut at det ble litt for søtt for meg, og at det ikke kom til å bli som jeg hadde håpet. Derfor slettet jeg hele bildet, noe som ikke var så smart for nå kan jeg ikke legge det ut og vise dere den.
Jeg brukte disse bildene i den første visuelle framstillingen:

 
 
 
 
 
 
 
 
For å lage ett nytt bilde måtte jeg jo ha et ordtak, så bildet og ordtaket hadde en sammenheng. Så etter litt søking fant jeg et perfekt ordtak, nemlig "Save the earth, its the only planet with chocolate". Dette syntes jeg var perfekt til meg med tanke på at jeg både elsker sjokolade og er engasjert i å være miljøvennlig. Ideen jeg fikk til bildet kom ganske fort da jeg så dette ordtaket. Nemlig å ta et bilde av jordkloden og fylle landene med sjokolade. Etter hvert som jeg begynte med å redigere på sjokoladen fant jeg ut at jeg hadde en god del jobbing forran meg og at dette kom til å ta sin tid.
Dette er bildene jeg brukte til å lage min visuelle framstillingen til ordtaket:





 
 
 

 
 
 
 
 
For at alle landene skulle dekkes måtte jeg kopierer inn dette bildet som dere ser over hver gang jeg skulle ha en ny liten bit. Den måtte gjøres veldig liten og jeg måtte zoome inn på jordkloden for at landene skulle se ut som land. Det var dette som tok lengst tid.
 
Når jeg var ferdig med jordkloden og hadde finpusset den, limte jeg den inn i en oransje bakgrunn. Grunnen til at jeg valgte en oransje bakgrunn var fordi blått er komplementerfargen til oransje. Det vil si at oransje fargen fremhever blåfargen og hjelper jordkloden til å bli hoveddelen i bildet. Teksten valgte jeg har i forskjellige skrifttyper, så den øverste er veldig slående og det gir et viktig budskap. Når det gjelder den nederste teksten, så har jeg valgt å bruke en mindre skrift som det nesten ser ut som om den teksten er skrevet på. Resultatet er jeg veldig fornøyd med, siden det ser ut som den øverste teksten har stått på plakaten fra før, så har noen skrevet på den nedre delen etterpå.
 
Dette er resultatet:
 
 





 Egenvurdering:
Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, og jeg er veldig glad jeg valgte å streve meg igjennom så mye arbeid for å får dette resultatet. Jeg kunne kanskje ha vært enda mer nøye enkelte plasser når jeg har har plassert sjokoladen, men alt i alt, er jeg fornøyd. Det jeg også liker så godt med dette bildet er at det reflekterer meg veldig mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar