søndag 2. desember 2012

OPPGAVE: UTSTYRSBOKS

I denne oppgaven fikk vi beskjed om at vi skulle lage en oppbevaringseske av papp, som vi kan ha alt utstyret vi bruker i produksjons fagene. En annen del av oppgaven var å bruke kollasj, organiske og geometriske former som dekorasjon. Ikke nok med det, vi skulle også ha en årstid som tema.

 
Materialer
Lim
Malekost
Papp
Tapetkniv
Skjærematte
Tape
Vinkellinjal
Linjal
Silkepapir
Vann
Ukeblader
Saks
 
Metoder
Lime
Klippe
Skjære
Måle
Rive
Kollasj
 
 

 
Det første vi fikk var noen mål og en stor, tykk papplate som vi skulle måle opp målene til boksen, så vi etterpå kunne skjære ut platene. Får at boksen skulle passe sammen på riktig måte måtte man være veldig nøyaktig når man målte. Hvis ikke man var nøyaktig og brukte god nok tid var det en sjanse for at den eventuelt ble skeiv og man måtte begynne på nytt igjen. Min boks så jeg var litt skeiv når jeg målte bitene for å sjekke om de var like, men jeg fikk beskjed om det gikk greit og at det ikke kom til å synes så mye. Det stemte.

 Etter vi var ferdige med å kutte opp pappbitene måtte vi tape på plass bitene med en tapet tape. Jeg synes at dette var den vanskeligste delen av oppgaven. Det jeg erfarte som kunne fått ting til å gå mye fortere og mindre klønete, var at jeg burde fått noen til å hjelpe meg til å holde mens jeg tapet. Hvert fall til de førte bitene var på plass. Når alle pappbitene hang sånn cirka sammen måtte vi tape den enda mer, for at den skulle bli helt tettsittende og brukbar. Hver eneste krink og krok måtte altså tapes. Jeg merket når jeg var ferdig at jeg egentlig begynte å bli ganske så lei tape.

 Når all teipingen var ferdig skulle vi dekorere den. Vi fikk ikke dekorere den helt uten grenser, den måtte dekoreres med kollasj og fargene eller motivet skulle forestille en årstid. Før vi begynte måtte vi lage noen kjappe skisser for å skape mange ideer. Det tok ikke så lang tid for meg å finne ut hvordan jeg ville at den skulle se ut. Jeg bestemte meg for at bakgrunnen skulle være dekket med dataskrift fra ukeblader, mens på toppen skulle det være en kollasj av en pensel og maling. Grunnen til at jeg valgte nettopp dette motivet var fordi det skulle være en oppbevaringseske hvor blant annet malekosten skulle ligge.
 
 
 

 
 
For at jeg skulle få den skriftbakgrunnen jeg ville ha måtte jeg klippe ut mange papirlapper. Det tok veldig lang tid, fordi jeg måtte ha mange så den dekket hele boksen. For at jeg skulle få et mer fullført utseende ville jeg dekke hver eneste krink og krok med disse papirbitene som er avbildet under. For at papiret skulle sitte måtte vi blande et ganske så tykt lim med vann for å få en melkeaktig konsistens. Vi brukte penselen vår for å male på papirbiten. For at de skulle sitte godt limte vi først der vi skulle feste papirbiten, og når vi hadde lagt den oppå limte vi over den igjen. Da fikk vi også en glatt og fast resultat når limet tørket.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Når jeg hadde limt fast alle tekstbildene til bakgrunnen begynte jeg med å rive opp brunt silkepapir til malekosten som skulle være plassert på lokket. Jeg formet silkepapiret så det lignet et skaft. For at det skulle være litt kontrast på skaftet og selve penselen klippet jeg ut brune biter fra et ukeblad. Når jeg var ferdig med penselen så jeg at skaftet burde bli lengre, så den fikk et mer finere og mer gjennomført uttrykk. Når jeg var ferdig med skiftet rev jeg opp lilla silkepapir som skulle være malingen. Jeg plasserte det lillae silkepapiret så det nesten så ut som en "dam" av lillafarge. For at det skulle se ut som maling la jeg noen småbiter med lilla rundt dammen og på tuppen på malekosten. Jeg la også noen biter på kanten så det så ut som malingen rant ut på kanten. Limet gjorde så fargen fra silkepapiret ble farget av. Det synes jeg egentlig var bra fordi det fikk en naturlig og fin overgang fra silkepapir og bakgrunnen.
 
  
 
 
 
 
 
 
 
Her er resultatet:
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
Årstiden jeg valgte var vinter på grunn av fargene og følelsen jeg fikk av boksen. Jeg syntes ikke den passet til en annen årstid for å være helt ærlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar