mandag 12. november 2012

OPPGAVE: HODE OG BYSTE DEL 1

(Del 1 inneholder prosessen fram til brenning, Del 2 kommer når bysten er ferdig brent og dekorert)

I keramikken fikk vi i oppgave å lage et hode, eller hode med byste (byste vil si hode med hals og skuldre). Jeg tenkte at dette var en ganske grei oppgave, siden det siste vi gjorde på ungdomskolen var å lage nettopp dette, så jeg kunne litt om menneskets proporsjoner fra før av.

Materialer
Crank leire
Kavalett
En porøs plate med stativ
Modeleringspinner
kniv
Matpapir
Avispapir
Metoder
Forming
Skjæring
Brenning i keramikkovn

 
 Vi begynte først med å dekke en "pinne" med matpapir og avispapir på toppen, så vi kunne forme leiren rundt. Grunnen til at vi gjorde det var fordi man må ha hull i en så stor skulptur i leire, ellers sprekker den, fordi den ikke er tørket inni, men bare utenfor. Etter vi hadde gjort dette kunne vi begynne med hode og byste. Vi fikk valget om å lage bare hode, eller hode med byste. Så jeg bestemte meg for å lage et hode med byste, grunnen til det var for at den skal få bedre balanse når den skal stå for seg selv når den er tørr.

 Først på begynnelsen formet jeg bare litt leire rundt stangen som var dekket med matpapir, og etter hvert fikk klumpen byste. Etter hvert som skuldrene ble sånn ca. som jeg ville de skulle være fikk jeg plassert på et formløst hode, eller rettere sagt en klump som etterhvert skulle bli til et hode. Jeg formet hode ved å klemme på de stedene i ansiktet det går litt innover, som for eksempel tinningen og kinnbena. Når jeg var ferdig med å forme selve hodeformen klemte jeg fram en nese og klemte inn med tomlene der jeg ville at øynene skulle plasseres. Etter jeg hadde fått nesen slik jeg ville, brukte jeg endene på skaftet på en tynn malerkost til å lage små nesebor, som også laget et lite utbøy på nesten.
 
 
 
 
 
 
 



Når jeg hadde laget ferdig nesen, rullet jeg noen små pølser som jeg plasserte der selve øyelokket og øyet skulle være. Pølsene presset jeg litt inn med en liten stekespade, om jeg kan kalle det for det. Når kantene på øynene var ferdig laget rullet jeg små klumper med leire og puttet de inn i øyet, så øynene fikk et øyeeple. Når jeg hadde både øyne og nese, kunne jeg plassere øyenbrynene, siden øyenbrynene begynner på den buen nesen slutter på, og man former øyenbrynene etter hvordan øynene ligger. Øyenbrynene laget jeg så enkelt som at jeg tok den samme "stekespaden" som jeg brukte til øyekanten til å lage små hår som øyenbryn.

Jeg sparte den vanskeligste delen til slutt og begynte dermed med ørene. For å få fram formen på øret tok jeg en kniv og skjæret ut og presset frem øret, så de fikk akkurat sånn form som ett øre har. Når jeg hadde rundet av kantene og fingjort de litt, laget jeg de strekene som skulle forestille øredetaljene og hulrommet i øret.

Når jeg var ferdig med alt dette måtte jeg begynne med det som jeg så lenge hadde utsatt, nemlig munnen. Å forme noen lepper er faktisk utrolig vanskelig, og akkurat denne biten slet jeg skikkelig for å få laget akkurat de leppene jeg ville ha. Resultatene kunne vel ha blitt litt bedre, men det var det jeg fikk til med min tålmodighet. Jeg lagde leppene ved å bruke en kniv til å presse til leiren oppe og nede. Som sagt så slet jeg med å få leppene som jeg ville. For å få overgangen på leppene til å bli naturlige brukte jeg fingeren til å presse litt rundt. Jeg brukte også kniven til å skille leppene fra hverandre.
 
 
                                     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det siste jeg gjorde på bysten var å lage håret. Jeg synes håret passet bra til bysten, med tanke på at bysten skulle være inspirert av filmen " Black Swan" og ballett. For å få den klumpen på toppen tok jeg rett og slett å rullet en leireklump og festet den på hodet. Jeg trykket tommelen midt i klumpen for å få en naturlig svingom på "knuten". Til slutt, for at det skulle se ut som ekte hår brukte jeg en pinne for å lage streker, som skulle forestille hårstrå. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet.

Dette er hvordan bysten så ut, før jeg tørket den og brente den. Resultat kommer senere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar