mandag 17. desember 2012

OPPGAVE: STÅLGTRÅDDYR DEL 1

I denne oppgaven fikk vi beskjed om å lage et dyr i ståltråd. Det første jeg tenkte var, hvilket dyr skal jeg lage? En annen del av oppgaven var å sette dyret inn i et yrke vi kunne velge neste år og t bilde av det. Jeg skjønte med en gang at dette kunne bli en morsom, men også en irriterende og vond oppgave.
 
 
Materialer
Ståltråd
Loddetråd
Loddebolt
Tang
Skjell
Penn
 
Metoder
Lodding
Tvinning
Bøying
Festing
 
 


Etter litt søking på internett, tenking og mange skisser sto det mellom å lage en ørn, en gris og en skilpadde. Men til slutt bestemte jeg meg for å lage en blekksprut. Jeg synes dette hørtes ut som et morsomt dyr, også med tanke på ingen andre hadde tenkt til å lage blekksprut.

Jeg begynte med å feste flere ståltrådpinner, så det nesten så ut som en ballong. Når jeg hadde gjort det festet jeg fast armene til blekkspruten min. Jeg laget føttene med å bøye en ståltråd så det lignet på to, bare at det var en fin overgang på kanten og et mellomrom mellom trådene. Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle pynte blekkspruten når jeg begynte, så jeg ble med Trine for å lete etter noe å pynte den med. Etter litt leting fant jeg et "ståltrådstoff" som man også bruker på mikrofoner. Jeg hadde tenkt til å feste den rundt hodet til blekkspruten, noe som ikke gikk like bra som jeg hadde håpet! Det ble alt for vanskelig å klippe i den og hvertfal å forme den, siden den er så stiv og uhåndterlig. Etter litt slit med dette bestemte jeg meg for å gi opp og heller gjøre noe annet.









Når jeg hadde tenkt en stund bestemte jeg meg for å få litt farge inn i dyret. Så jeg endte med å surre litt ståltråd i forskjellige farger rundt en penn så det ble en fin spiral. Disse spiralene festet jeg på toppen av hodet til blekkspruten og på bunnen. Jeg merket at når jeg festet de på bunnen satt ikke ståltråden så godt, så jeg brukte en lodd for å lodde de sammen. Det gjorde så alt hang bedre sammen.






'







Når jeg var ferdig med hodet på blekkspruten begynte jeg med armene. Jeg syntes det ble kjedelig hvis armene bare skulle være en enkel farge. Det ble å se veldig kjedelig ut. Jeg tok derfor en blå farge på ståltråden og surret den rundt armene. I tillegg festet jeg på et skjell jeg fant for å få en sjø-look.



 
 
 

 
 
 



Egenvurdering:
Dette er jo det første dyret jeg laget, og senere kommer et annet dyr som jeg valgte å ha som hoveddyr. Men hvis jeg skal si noe om dette dyret vil jeg si at det er et litt morsomt dyr og det har jeg prøvd å få fram med alle fargene. En ting som skulle være med i oppgaven var volum, og det har jeg løst fint med hode synes jeg. Siden dette ikke var mitt hoveddyr har jeg ikke satt det inn i ett yrke, som var en del av oppgaven.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar