mandag 17. desember 2012

OPPGAVE: STÅLTRÅDDYR DEL 2

Dette er samme oppgave som ståltråddyr del 1, bare at jeg har laget to dyr og velger dermed å skrive om begge. Så her kommer dyret jeg valgte å ha som  hoveddyr og valgte å sette inn i yrke.
 

Materialer
Ståltråd
Tang
Lim
Stoff
Silkepapir
Saks
 
Metoder
Forming av ståltråd
Lime
Klippe
 
 
 
Jeg valgte for dyr nummer to å lage en skilpadde, mest fordi jeg synes skilpadder er kjempe søte og litt fordi jeg tenkte at jeg kunne rekke å lage en skilpadde innen tidsfristen. Skilpadden skulle egenelig ikke være hoveddyret, men jeg ble mest fornøyd med det, så derfor ble det sånn.
 
For å lage hoved skjelettet brukte jeg en hardere type ståltråd for at den skulle sitte ordentlig. Det var ganske vanskelig å jobbe med en så hard tråd, men etter hvert fikk jeg formet den som jeg ville. Jeg laget også en liten utstikker med den harde ståltråden fordi jeg skulle feste hodet der. For å lage volum i skallet brukte jeg en litt tynnere ståltråd enn resten av skallet. Når det var festet surret jeg den tynneste ståltråden vi hadde i grønt rundt skjelettet. Grunnen til at jeg ville ha ståltråden tynn var for at den skulle være lett å forme. Jeg festet innimellom den grønne ståltråden fast i den tykkeste ståltråden for at det ikke skulle dette av. Det var ganske vanskelig å sette på ståltråden når det gikk nedover, men etter litt slit ble det som jeg ville.




 
 
 





Jeg bøyet så fire ståltråder og festet de på kanten. Dette skulle se ut som føttene til skilpadden. Når det var festet så jeg at jeg måtte gjøre noe mer med skallet til skilpadden. En skilpadde har brunt skall, noe jeg ikke kom på før jeg skulle gjøre noe med skallet. Jeg kom på at jeg i stede for å ta opp alt jeg hadde gjort, kunne jeg lage noen små brune sirkler som skilpadden har på skallet. Jeg syntes ikke det hadde blitt så fint om jeg brukte ståltråd, så jeg og Trine gikk for å finne et stoff jeg kunne bruke. Etter litt leting etter en fin brunfarge gikk jeg for et gulsoff og et brunt silkepapir som jeg limte sammen med samme lim som jeg brukte på utstyrsboksen vi laget.




 
 
 


 
 
 
 Når jeg hadde limt de stoffene sammen klippet jeg de opp i flere firkanter med runde kanter, så det på en måte ble en blanding av sikler og firkanter. Jeg syntes det så ganske likt ut som det ser ut på skilpadder. Jeg flettet lappene innimellom de grønne ståltrådene. Det var mye vanskeligere enn det høres ut, siden lappene stadig vis datt ut, noe som var veldig irriterende! Trine fant etter hvert et superlim jeg kunne bruke for å feste lappene. Det var nok det verste med denne oppgaven, siden limet virkelig var et superlim og jeg satte fast fingrene mine til hverandre og alt annet. Det gjorde veldig vondt!








Når skallet var ferdig manglet jeg kun hodet. Det eneste jeg trengte å gjøre da var å surre to forskjellige grønnfarger og en sølv til en ball, og feste den på utstikkeren jeg hadde laget i begynnelsen. For en søt liten detalj festet jeg også en liten perle på rumpen som skulle forestille halen til skilpadden.




 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
Her er bildet av yrket jeg valgte å sette dyret mitt inn i:
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Som dere kanskje skjønner var yrket jeg valgte frisør. På bildet brukte jeg Hege som hårmodell og photoshop til å redigere.




Egenvurdering:
Til slutt vil jeg bare si at jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Jeg syntes det ble en søt liten skilpadde. For å være helt ærlig ble jeg innmari irritert da jeg fant ut st jeg hadde laget et grønt skall istedet for brunt, men jeg synes problemet ble løst veldig bra. Eller vil jeg si at dette var en litt vanskeligere og vondere oppgave enn det jeg hadde tenkt meg, med tanke på ståltråden som konstant stakk med og ikke minst limet.

Jeg må tilslutt si takk til Kari for all hjelpen hun måtte gi meg. Hadde ikke klart meg uten!




 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar