onsdag 19. desember 2012

OPPGAVE: TEGNING

I dette innlegget skal jeg skrive om når vi hadde om tegning på skolen. Vi prøvde oss på flere forskjellig måter å få fram det vi tegnet, og vi jobbet også med skygger og det å tegne det vi så, ikke det vi trodde vi så.




Materialer

Blyanter (H, 2B, 5B og 8B)
Ark
Noe å tegne
 
Metoder
Tegning
 
 
 
 
Vi begynte oppgaven med å teste ut de forskjellige skalaene til de forskjellige blyantene. Her er eksempler på det.


 
 

 
 
 
Når vi hadde sett på hvordan de forskjellige gråtonene så ut og kjentes ut på handen begynte vi med blindtegning. Blindtegning går ut på å tegne noe bare ved å se på gjenstanden du skal tegne, ikke tegningen din. Hensikten med dette er at utrykket blir mye mer detaljert og virkelig enn om man bare tegner det man tror man ser.




 
 
 

 




Også en måte å se hvordan de forskjellige skalaene kan gi uttrykk tegnet vi en krusedull når vi skulle være glad, og en når vi skulle være sint. Ser du forskjellen?



 
 
 
 
 
 
 
 
Vi begynte etter hvert også med kroki og skisseteknikker. Å tegne raske skisser er noe som kan være lurt å kunne i arbeidslivet. For eksempel når man skal lage en blomsterbukett og kunden vil vite cirka hvordan den blir i virkeligheten.



 
 
 

 
 


 
 
En annen oppgave vi fikk var å tegne ulike stillinger en person stod på bare noen sekunder. Vi fikk ikke tegne så detaljert, men vi skulle få med omrisset til den som stod modell, og etter hvert fikk vi mer tid på å tegne, men da måtte vi ha med mere skygger også. Når vi skulle tegne mer detaljert var det blant annet viktig å få med skyggene i draperingene på klærne til de som stod modell.


 
 
 
 

 
 
 
 
 




 
 
 
 

 
 
 
 

 
Egenvurdering
Jeg liker å tegne og det å lære flere teknikker når man tegner får jo tegningene til å se mye bedre ut. På ungdomsskolen hadde vi ganske mye tegnign så det vi lærte var ikke helt nytt for meg, men det var likevel interessant. Jeg syntes jeg gjorde en god jobb med tegningene, men jeg kjenner likevel at jeg gruer meg til vi skal ha profiltegning etter jul.
 
 

 
 
 

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar