onsdag 19. desember 2012

OPPGAVE: STRIKKING

Denne oppgaven var en ganske fri oppgave. Det eneste vi måtte gjøre var å strikke fire prøvelapper. En rett, en vrang, en perlestrikk og til slutt vrangbord. Den andre delen av oppgaven var selvfølgelig å strikke noe. Jeg har strikke ganske mye før, så jeg synes ikke strikking er så vanskelig. Heller veldig kjedelig!
 
Når jeg fortalte mamma om at vi skulle ha strikking på skolen ble hun veldig ivrig og begynte med en gang å skulle vise meg ting jeg kunne strikke. Til slutt fant hun et iPad cover med Marius mønster hun ønsket seg til jul, men det syntes jeg hørtes veldig vanskelig ut. Etter litt overtalelse på at jeg kom til å greie å strikke mønster og at det ikke var så vanskelig bestemte jeg meg for å gjøre det. Jeg hadde nemlig aldri strikket mønster før.
 
 
 

Materialer
Garn (Sisu)
Strikkepinner
Heklenål
Oppskrift
Nål
Knapp
 
Metoder
Strikke (rett, vrangbord, vrang og perlestrikk)
Sy
Flette
Hekling
Damping
Legge opp masker
Felle av
 
 
  
I oppskriften stod det at jeg måtte strikke i dobbeltgarn. Noe som betyr at det garnet jeg hadde skulle strikke med måtte jeg dele opp i to og strikke det dobbelt. Jeg måtte legge opp 72 masker og strikke 7 cm glattstrikk i blått garn. Det som var veldig smart av meg var at når jeg skulle strikke de 7 centimeterne hadde jeg ikke med oppskriften, og jeg trodde det sto ni. Så jeg har strikket 9 cm blått isteden for 7, noe som var like greit i etter kant.




 
 
 




 
 
 
Når jeg var ferdig med å strikke bare blått i glattstrikk skulle jeg begynne på mønster. Det var det jeg grudde med mest til, men det viste seg å ikke være så vanskelig som jeg hadde trodd.




 
 
 
 
(Her kan du se at jeg har merket av hvor jeg er når jeg har gått fra strikketøyet, noe som hjalp meg mye!)
 
 
 

 
 



Jeg gjorde en feil da jeg skulle begynne med å strikke, isteden for å strikke den oppskriften du ser rett over her, begynte jeg å strikk den øverste oppskriften. Den oppskriften jeg strikket var egentlig til Marius varmeflaske trekk. Dettet fant jeg ikke ut før jeg nesten skulle begynne på det røde på toppen. Det var derfor det var bra jeg hadde strikket litt flere cm med blått garn.
 
 
 

 
 
 








 Når mønsteret var på plass, og når jeg også hadde strikket den røde borden på toppen heklet toppen for en fin kant skulle jeg dampe den. Når jeg dampet den la jeg et vått bommulsklede på coveret og presset et strykejern forsiktig over. Da utvidet garnet seg litt og jeg kunne trekke ut de stedene coveret var litt strammere enn resten.
 
Før jeg kunne si meg ferdig måtte jeg sy sammen bunnen og sy inn de løse trådene som lå inni coveret etter at jeg hadde klippet de av når jeg var ferdig med garnet.
 
Når jeg prøvde coveret på en iPad så jeg at den var akkurat litt for kort, så jeg sydde på en bunadsknapp og fingerheklet en lang tråd med både rød, blå og hvit garn. Fletten sydde jeg på innsiden av coveret og litt sammen så de laget en fin liten løkke hvor knappen skulle være. 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 






 
 
 
 





 
 
 
 
Egenvurdering
Jeg er veldig fornøyd med det jeg har strikket. Jeg har alltid syntes det var kjedelig å strikke, men fant ut at om man strikker med mønster så blir det mye morsommere. Grunnen til det tror jeg er fordi da har man noe å bryne seg på siteden for å gjøre det samme hele tiden, om og om igjen. Det eneste jeg synes er dumt med arbeidet mitt er at jeg gjorde noen feil som irriterer meg, som for eksempel feil mønster også videre. Men med tanke på at det var min første gang jeg strikket med mønster er jeg veldig fornøyd!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar