torsdag 23. mai 2013

OPPGAVE: SKRIFT OG T-SKJORTETRYKK

Denne oppgaven besto for det meste om skift, men å trykke et selv laget trykk var også en del av oppgaven. I denne perioden har vi drevet mye på med blekk og uttrykk ulike materialer kan gi. Vi har fått være veldig fri i denne oppgaven og har fått gjort mye forskjellig. Det som var bra med denne oppgaven var at en handlet om skrift, men det vi laget måtte ikke se ut som bokstaver eller skrift. Kompetansemålene for denne oppgaven var å visualisere egne ideer overfor kunder, brukere og andre medarbeidere. Konkretisere og begrunne egen ide, egen arbeidsprosess og eget produkt. Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemt uttrykk i produkter. Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper. Bruke digitale verktøy i praktisk arbeid med håndverkprodukter og tjenester. 






Materialer
T-skjorte
Blekk
Pensel og lignende
Ark
Stifter
T-skjorte ark/spesial ark
Strykejern
Bakepapir
Photoshop
Transparagt ark


Metoder
Male
Skrive
Kombinere bilder
Trykke/Stryke
Photoshop





Vi starte med å tegne opp mange små bokser som vi laget ulike uttrykk med svart blekk i. Vi skulle se alle mulighetene vi hadde med blekk og ulike materialer vi kunne bruke. Som dere ser finnes det mange ulike konturer og uttrykk ut av bare litt blekk.



















Når vi hadde utforsket litt med svart blekk fikk vi leke oss med forskjellig farget blekk, papir og materialer. Vi fikk i oppgave velge oss et ord og skrive det mange ganger med forskjellige materialer for å se hva forskjellen er. Noe annet vi så var at det forandret seg på de ulike papirene på hvordan uttrykket ble. 







                                           





Etter introen og utprøvingen til oppgaven var ferdig begynte vi med å lage trykk til en t-skjorte.  Vi laget mange forskjellige måter å lage bokstaver og skrive, men som sagt måtte det ikke se ut som verken bokstaver eller skrift. Når vi hadde laget mange forslag skrev vi ut noen av dem på transparange ark, for så å kunne sette de sammen og se hvordan trykkene endret seg når de var kombinert med andre. Her er noen av trykkene jeg laget når de var hver for seg.


































 Når jeg hadde prøvd meg fram med forskjellige forslag kom jeg fram til hva jeg skulle ha på t-skjorta. Det var en blanding mellom tre trykk jeg hadde laget.











Når vi skulle skrive ut trykket måtte vi bruke spesial ark for t-skjorte trykk. Det første trykket jeg strøk på t-skjorten fran min lærer Trine ut var for dårlig når det ble vasket. Dermed måtte jeg kjøpe meg en ny t-skjorte å skrive ut den med et annet ark. Den siste t-skjorten jeg strøk på ble ikke strøket godt nok på kanten, og dermed ble det en luftboble. Jeg tenkte jeg skulle reparere det ved å gjøre et forsøksprosjekt å stryke på en ny liten bit fra trykkarket. Dette gikk dessverre ikke så godt som forventet. 
























Under ser dere et annet trykk jeg laget på slutten, siden jeg hadde litt tid igjen. Den plasserte jeg på høyresiden, nederst på baksiden av t-skjorten. 











Egenvurdering
Jeg synes at dette var en morsom oppgave. Vi hr fått være veldig frie og gjort så å si det vi ville. Jeg ble veldig fornøyd med trykket, men åpenbart litt lei meg når jeg så at trykket ikke var helt festet. Jeg håper ikke det faller av i vansken, eller ødelegger hele trykket. Jeg kan godt se for meg selv gå rundt i denne t-skjorten og skryte over at jeg har laget den selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar