torsdag 23. mai 2013

OPPGAVE: GLASSPROSJEKT

Vi hadde en lærling på skolen i vinter, hun var spesialisert på glass. Det førte til at vi fikk et glassprosjekt. Det som var litt morsomt med dette var at vi er de første som har fått drevet på med glass på skolen, så dette ble nytt for keramikklæreren vår også. 





Materialer
Glass
Ovn
Glasskniv
Skjærematte
Tusj
Vernebriller
Graveringsmaskin
Glass og gravere
Zalo
Dekapapir
Ark
Glassflate



Metoder
Gravering
Tegne
Skjære
Vaske
Kombinere
Trykk



Gravering


Vi begynte perioden med å gravere syltetøyglass. Det vi si at vi på en måte pusset glasset med noe som så litt  ut som en elektrisk penn. Vi kunne velge å tegne for hånd på glasset med graveringsmaskinen, eller tegne på glasset med en tusj vi vasket av når vi var ferdig. Jeg valgte å tegne på et papir, som jeg puttet i glasset for så å tegne av strekene. Det var egentlig ganske vanskelig og uvandt i starten, men etter hvert fikk man mer kontroll over maskinen. Vi måtte bruke vernebriller når vi graverte, for når vi pusser glass blir det mange glassbiter i lufta som man ikke bør få i øyet.

Det første glasset jeg laget var av mange fugler og skyer. Siden påska var rett rundt hjørnet ble jeg veldig inspirert av det. 
























Under ser dere et bilde av det andre glasset jeg laget. Jeg ble fort ferdig og fikk tid til å lage enda ett. Da valgte jeg å lage et litt mer organisk mønster over hele glasset. Det var mye vanskeligere å gravere denne enn det andre glasset, på grunna av de runde formene. 












Kompetansemålene i denne oppgaven: bruke relevante faguttrykk i samtale med lærer og medelev , føre grunnleggende håndverksarbeid, i tråd med relevante kvalitetskriterier og gjeldene forskrifter om HMS.




Fusing



I den andre oppgaven fikk vi om glassfusing. Det er når man setter sammen flere forskjellige glassbiter og smelter de sammen til en gjenstand. Her rakk vi å lage ganske mange produkter, siden det gikk så fort å lage en. Mange ganger kunne det være veldig utfordrende å sette sammen flere små glassbiter sammen, hvis ikke de lå oppå hverandre vil de ikke smelte. En annen utfordring var hvis man skulle ha en hempe, da måtte man ha en glassplate under selve produktet og hempen. Det var veldig lett for at alt datt fra hverandre da. For å forme glassbitene brukte vi en oljekniv, det var ikke spesielt vanskelig. 

Jeg prøvde meg på forskjellige produkter under denne oppgaven, noen er smykkeannheng, og andre for å ha i vinduet.



























Kompetansemål for denne oppgaven: å bruke relevante faguttrykk i samtale med medelever og lærere, utføre grunnleggende håndverksarbeid i tråd med HMS. Vi skulle også eksperimentere målrettet med teknikker  form, farge, materialer og redskaper. 





Ansiktskurtykk i glass



I denne oppgaven skulle vi lage et ansiskutrykk i glass. Det var egentlig det samme som fusing, bare at denne gangen kunne vi ikke lage hva vi ville, men det måtte som sagt være et ansiktrsutrykk. En del av oppgaven var å klippe og lime fire ansiktutrykk som inneholdt minst fire farger. Når vi hadde gjort det skulle vi velge oss en av dem og lage den i glass. Jeg valgte å lage en Angrybird inspirert figur som var sint. Grunnen til at jeg valgte dette var fordi jeg tenkte på ei venninne som er veldig glad i Angrybirds, og jeg ville glede henne med en i glass. 










Kompetansemål for denne oppgaven: var å bruke relevante faguttykk i samtale med andre; medelever og lærere, utføre grunnleggende håndtverksarbeid, i tråd med HMS. Vi skulle også eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge og materialer og redskaper.




Trykk på glass



Den aller siste oppgaven handlet om å overføre et bilde vi tegnet selv på en glassplate. Vi skulle først tegne en tegning på vanlig ark. Deretter tok studenten tegningen med seg og kopierte den på et ark som dekapapir. Det var papiret vi skulle bruke for å overføre tegningen på bilde til glassplaten. Det papiret funket nesten som barnetattoveringer. Først badet vi arket med trykket på i vann, når det øverste laget av papiret løsnet fra selve arket skilte jeg det fra hverandre. Når de var skilt plasserte jeg det blanke arket med trykket oppå på glassplaten, og klemte ut vann og luftbobler. Da det var gjort satt jeg til det brenning, så arket brente seg fast i glassplaten. 










Kompetansemålene for denne oppgaven: var å bruke relevante faguttrykk i samtale med medelever og lærere, velge og bruke verktøy, materialer og teknikker på en hensiktsmessig og forsvarlig måte. Vi skulle også bruke og ta vare på materialer på en økonomisk måte og i tråd med retningslinjer for HMS. 




Egenvurdering på perioden
Av alle oppgavene er jeg mest fornøyd med fuglen i fusingoppgaven og fugleglasset i graveringsoppgaven. De ble som jeg hadde tenkt da jeg startet med oppgavene. Mange av produktene ble ikke like fine som jeg tenkte meg, det har med at glass er veldig uforutsigbar. Glassene kan ofte se annerledes ut da du satt dem inn til brenning, som for eksempel på fusinoppgaven. Den som er avbildet først under fusing så nesten helt annerledes ut før jeg brente den. Jeg kjente at jeg egentlig ble veldig lei av glass etter de sju ukene med glass. Jeg erfarte ihvertfall at jeg ikke har så veldig lyst til å jobbe med glass senere i livet, som egentlig var en ganske nyttig erfaring egentlig.  









 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar