torsdag 23. mai 2013

OPPGAVE: FOTOOVERFØRING I KERAMIKK

Dette var en litt annerledes oppgave enn de andre oppgavene vi har hatt i keramikken. Nå fikk vi nemlig i oppgave å lage keramikkplater vi skulle ha foto på. Dette var egentlig en liten oppgave som vi fikk for å gjøre noe i mellom to litt større oppgaver. 




Materialer
Leire
Ovn
Kniv
Transparange ark
Skriver
Fotoemulsjon
Photoshop
Pensel
Svamp
Spesiallampe 
Mørkerom
Glassplate




Metoder
Forming
Tørke
Brenne
Redigere bilder
Male
Fjerne emulsjon





Vi måtte gjøre litt forarbeid i denne oppgaven, før vi kunne begynne med hovedoppgaven, som var fotooverføringa. Først måtte vi lage de keramikkplatene, som måtte tørkes også til slutt brennes. Etter det måtte vi redigere noen bilder til negativ i Photoshop, som vi etter hvert skulle skrive ut på transparange ark. Grunnen til dette er at det som er negativ når vi overfører bilder til keramikk, blir positivt på keramikkplata. Det som er positivt på bildet blir der i mot negativt. Her ser dere bilder av de negative bildene jeg brukte under fotooverføringen.













































Når alt forarbeidet var gjort og keramikkplatene var brent, malte jeg på fotoemulsjonen. Den måtte tørkes før jeg kunne fortsette, så jeg puttet den i et mørkerom. Når vi bruker et tørkerom mener jeg at vi bruker en tett boks, som ikke slipper inn lys. Hvis emulsjonen får lys på se fester den seg, og man kan ikke fjerne den når man skal vaske vekk motivet på slutten. I mens platen tørket tapet jeg sammen de to transparange arkene med bildene på. Vi måtte bruke to av samme bilde, for å være sikker på at det ikke kommer noe lys gjennom. Derfor måtte vi også tape de sammen, så de var plassert akkurat helt over hverandre. 

Når emulsjonen var tørket og alt var klart skrudde vi av lyset i hele rommet, da kunne vi ta ut platen fra mørkerommet. Da plasserte jeg den i høyden, så den var nærme lampen. Så satte jeg bildet på platen og en glassplate over for å presse bildet helt ned. Nå var det bare å sette på den sterke lampen og vente i nitti minutter. Når den tid hadde gått kunne vi vaske av emulsjonen vi ikke skulle ha. Når vi hadde plassert platen under rennende vann kunne vi skru på lyset igjen. Etter å latt platen være en stund under vann kunne vi begynne å fjerne emulsjonen, da var det bare å stoppe når man fikk fram bildet og det var som man ville ha det. 









                                        










































De fleste bildene er private bilder, bortsett fra to som er tatt fra nettet. Det siste bildet har jeg i tillegg klippet ut skrift i papir.




Egenvurdering
Jeg synes dette var en veldig morsom oppgave, det er noe man ikke ofte får gjøre. Det var også morsomt å gjøre noe nytt og lære nye ting. Det var ikke særlig vanskelig, men det ser veldig bra ut og det er noe som er morsomt å ta vare på. Jeg er veldig fornøyd med alle bildene mine, de ble akkurat som jeg ville. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar